| A táplálkozás hatása a vastagbél és a végbél daganatainak kialakulására |
|
|
|
| 2009. szeptember 04. péntek, 14:18 |
A zsír- és a vörös húsok fogyasztásának hatásaiA zsírokban és vörös húsokban bővelkedő étrend az egyik fő rizikófaktora a vastagbél- és végbél-daganatok kialakulásának. Több feltételezett mechanizmus is létezik. Valószínűleg az egyik ok az, hogy a húsok főzése során rákkeltő anyagokképződnek. A feldolgozott húsok nagy mennyiségben tartalmaznak nitriteket és nitrátokat, melyek a húsokban lévő fehérjékkel és hemmel ( a mioglobin és a hemoglobin része) mutációt okozó molekulák képződéséhez vezetnek. A vörös húsok kiváló vasforrások, ez is növeli a daganatok kialakulásának rizikóját, hiszen a bélrendszeren belül pro-oxidánsként szerepel a vas. Állatkísérletek azt az összefüggést vetették fel, hogy a vörös húsokból felszabaduló hem közvetlenül károsítja a vastagbél nyálkahártyáját, ezzel szemben a hemben szegény szárnyas húsok fogyasztása nem hozható összefüggésbe a colorectális daganatok kialakulásával. Pontosan megbecsülni nehéz feladat, hogy adott mennyiségű hús fogyasztásakor milyen mértékben zajlanak le a fenti folyamatok. A könnyen felszívódó szénhidrátok hatásaA nem inzulin dependens cukorbaj és a vastagbél- ill. végbéldaganatok földrajzi megoszlása nagy hasonlóságot mutat. A kapcsolatra az lehet a magyarázat, hogy a folyamatosan magas könnyen felszívódó szénhidrát-bevitel által okozott folyamatosan magas vércukor és inzulinszint ezen tumorok kialakulását serkenti. A rostfogyasztás hatásaiA megfigyelést alátámasztja az a tény, hogy Afrika és Ázsia bizonyos népcsoportjaiban nagyon alacsony a vastagbél- ill. végbéldaganatok és más betegségek előfordulásnak aránya, és ezek a népcsoportok rendkívül magas, nem emészthető rosttartalmú ételeket fogyasztanak. Ezekből a rostokból a vastagbél baktériumflórája rövid szénláncú zsírsavakat állít elő, melyej egyrészt a vastagbél hámsejtjeinek energiaforrásai, másrészt csökkentik a sejtszaporodás mértékét, segítik a sejtek differenciálódását és segítik az apoptózist (programozott sejthalál), ezáltal a tumoros folyamatok kialakulását gátolják. Zöldségek és gyümölcsök hatásaEddig nem igazolódott egyértelműen a zöldség- és gyümölcsfogyasztás védő hatása, bár több tanulmány is igazolta ezek gyenge védő hatását, de a mai napig nem bizonyították be, hogy a gyümölcs- és zöldségfogyasztás egyértelműen csökkentené a vastagbél- illetve végbéldaganatok kialakulásának esélyét. Többszörösen telítetlen zsírsavakNéhány vizsgálat igazolta a halfogyasztás védő szerepét a vastagbél- ill. végbéldaganatok kialakulásával szemben, de egyelőre az eredmények nem egyértelműek. Valószínűnek látszik az a mechanizmus a védő szerep igazolására, hogy a halakban jelen lévő többszörösen telítetlen zsírsavak csökkentik bizonyos gyulladáskeltő molekulák termelődését és tumorellenes hatást fejtenek ki.
Dr. Csuth Ágnes Vital Balance Életmód Központ |









